Leerlingenaantal
Het aantal leerlingen dat slaagt is groter dan in voorgaande jaren, met name vanwege het niet doorgaan van de centrale examens. Ondanks deze grotere uitstroom laat het totale aantal leerlingen per teldatum in oktober 2020 een stijging zien.
Slagingspercentages
De gemiddelde slagingspercentages van de onderwijssoorten liggen, m.u.v. de leerwerktrajecten vanwege de beperkte omvang van de groep, aanzienlijk hoger dan voorgaande jaren. Dit heeft zeer waarschijnlijk voor een groot deel te maken met het niet doorgaan van de centrale eindexamens waardoor leerlingen op basis van de uitslag van de schoolexamens hun diploma kunnen behalen.
Niveau |
2015-2016 |
2016-2017 |
2017-2018 |
2018-2019 |
2019-2020 |
|||||
|
Aant. |
% |
Aant. |
% |
Aant. |
% |
Aant. |
% |
Aant. |
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vmbo |
677 |
92 |
748 |
92 |
650 |
91 |
577 |
93 |
580 |
97 |
mavo |
599 |
86 |
624 |
86 |
575 |
82 |
566 |
86 |
540 |
97 |
havo |
199 |
89 |
258 |
90 |
244 |
87 |
232 |
88 |
225 |
93 |
vwo |
62 |
87 |
105 |
89 |
86 |
93 |
102 |
87 |
84 |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vmbo: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bbl |
316 |
95 |
295 |
95 |
256 |
95 |
225 |
95 |
247 |
97 |
kbl |
293 |
90 |
382 |
91 |
317 |
88 |
285 |
92 |
273 |
98 |
gl |
51 |
91 |
61 |
87 |
54 |
85 |
47 |
91 |
47 |
100 |
lwt |
17 |
85 |
10 |
90 |
23 |
96 |
20 |
95 |
13 |
93 |
Taalbeleid
LMC-VO start met een strategische beleidsgroep ‘taalbeleid’. In deze beleidsgroep zitten leden van het management, een medewerker van het stafbureau maar ook enkele taalcoördinatoren van de scholen. Met de ontwikkeling van nieuw LMC-breed taalbeleid wordt het onderwerp taalbeleid weer nadrukkelijk op de agenda van de individuele scholen gezet wat een bijdrage levert aan de onderwijskwaliteit.
Commissie ICTO
Al geruime tijd werkt LMC-VO aan een verdere ontwikkeling van ICT in het onderwijs. De ingestelde commissie krijgt de naam ICTO en krijgt twee taken. Enerzijds moet de commissie ervoor zorgen dat allerlei zaken rondom onderwijsinnovatie met digitalisering goed ingebed worden in het onderwijsproces van een school en passen binnen alle kaders, zoals regels voor aanbestedingen en de AVG. Anderzijds moet de commissie kritisch kijken naar alle applicaties om duidelijk te krijgen welke digitale tools en software minimaal in het basispakket van LMC-VO behoren. Aan de commissie is een externe voorzitter en een externe adviseur verbonden. De externe adviseur werkt voor Risbo, een onafhankelijk instituut voor onderzoek, training en advies van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit.
LMC ‘digiproof’
Als subonderdeel van de Commissie ICTO start een denktank LMC ‘digiproof’. De opdracht van de denktank is om het concept ‘digiproof’ te expliciteren in een X-aantal doelstellingen rondom de drie domeinen ‘digitale geletterdheid’, ‘digitale didactiek’ en ‘technologie’ beschreven in het projectplan ‘ICT in onderwijs’. In de denktank zijn voor het draagvlak verschillende onderwijsniveaus en diverse functies vertegenwoordigd, veelal vooruitstrevende docenten die mee geweest zijn op studiereis naar Londen.